Innowacja „Przygoda z teatrem – edukacja teatralna w przedszkolu” jest propozycją działań przeznaczonych do realizacji w grupie 5 i 6 letniej w okresie dwóch lat szkolnych, począwszy od września 2007 do czerwca 2009. Autorkami innowacji są nauczycielki naszego przedszkola, które poszukując ciekawych i wartościowych rozwiązań doskonalących pracę wychowawczo-dydaktyczną, postanowiły sięgnąć do tych, które pozwolą dzieciom na wielokierunkowy rozwój i uatrakcyjnią ich pobyt w przedszkolu.
Zabawy teatralne spełniają wiele funkcji: uatrakcyjniają naukę, dają dzieciom możliwość rozwijania swoich zainteresowań i zdolności, oraz są szansą na osiągnięcie rezultatów wychowawczych z wychowankami, którzy są nieśmiali, zahamowani lub nadpobudliwi, mają kłopoty z współżyciem w grupie rówieśniczej. Czynne obcowanie ze spektaklem teatralnym oraz z samym procesem tworzenia przedstawienia jest niezawodną formą oddziaływań wychowawczych. Dziecko uczy się współdziałania w grupie, odpowiedzialności za swoje działanie, dyscypliny pracy, a tym samym szacunku dla pracy kolegów.
Dzieci przygotowując „sztukę” uczą się przez manipulowanie, badanie i działanie. Wyzwalają dzięki temu trzy kategorie aktywności: aktywność intelektualną, aktywność emocjonalną oraz aktywność praktyczną. Muszą działać i bawić się w różny sposób: wypowiadać się, uczyć się na pamięć, recytować, tworzyć z najróżniejszych materiałów, śpiewać, tańczyć, występować na forum grupy przedszkolnej i poza nią.
Zakłada się, że wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy teatralne może przynieść im wiele korzyści, a działalność innowacyjna nie tylko uatrakcyjnia zajęcia, ale również wnosi radość i uśmiechu w twórczą działalność dziecka.
|