Maj 17 2024 11:33:31
Nasze przedszkole
Historia
Nasze atuty
Opis placówki
Wygląd przedszkola
Nasze osiągnięcia
Statut
Pracownicy
Kontakt
Przykłady dobrych praktyk przedszkola
Aktualności
Terminarz uroczystości
Rozkład dnia
Oferta
Ogłoszenia
Płatności
Nabór do Przedszkola
Klauzula informacyjna
Deklaracja dostępności cyfrowej
COVID-19
Sprawozdanie finansowe
Wydarzenia
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „KLUB ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA – ZDROWIE W NASZYCH RĘKACH”

INNOWACJA PEDAGOGICZNA „KLUB ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA – ZDROWIE W NASZYCH RĘKACH”

Zdjęcie - innowacja Klub zdrowego przedszkolaka

Innowacja ściśle wiąże się z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz obowiązującym w przedszkolu programem „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej” wydawnictwa MAC Edukacja. Powstała ona w oparciu o zdiagnozowane potrzeby dzieci 5 - 6 letnich z grupy ,,Nutki” oraz wnioski wynikające z pracy przedszkola, wskazujące na potrzebę wykształcenia i utrwalenia odpowiednich nawyków i zachowań prozdrowotnych wychowanków, zakładając rozszerzenie ich wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji zdrowotnej.

Zgodnie z zaleceniami podstawy programowej, ze względu na dobro dzieci należy zadbać o kształtowanie ich świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu współpracując w tym zakresie z rodzicami. Słaba świadomość dzieci w zakresie zdrowego trybu życia, a więc właściwego odżywiania się, dbania o higienę i bezpieczeństwo, odpowiedniego spędzania czasu z zapewnieniem aktywności ruchowej, w tym również korzystania z pobytu na świeżym powietrzu oraz kształtowania postaw proekologicznych, wskazuje na potrzebę rozszerzenia działań przedszkola w omawianym zakresie.

Głównym założeniem innowacji jest więc ukształtowanie postawy aktywnego, świadomego i odpowiedzialnego przedszkolaka, który rozumie potrzebę dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo, wie co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka, rozumie znaczenie ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, zna zasady zdrowego odżywiania się, posiada szeroki zasób wiedzy z zakresu ekologii i rozumie konieczność ochrony przyrody, a także potrafi samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu.

Jedynie odpowiednio przemyślane i właściwe zaplanowane systematyczne działania, realizowane w sposób nowatorski i atrakcyjny dla dzieci, dają szansę osiągnięcia założonych celów w omawianym zakresie. Autorka innowacji planuje więc wprowadzenie rozszerzonych treści do zajęć wychowania przedszkolnego z zakresu edukacji zdrowotnej i ruchowej, poznawczej, przyrodniczej i społecznej oraz założenie ,,Klubu Zdrowego Przedszkolaka” w ramach swojej grupy dzieci 5-6 letnich, którego spotkania odbywać się będą cykliczne raz w tygodniu. Zajęcia organizowane będą wg bloków tematycznych: zdrowie, higiena, aktywność ruchowa i zachowania proekologiczne, w formie warsztatów, wycieczek, zabaw w plenerze, konkursów itp., do których zamierza angażować także rodziców i zaproszonych gości – specjalistów w omawianym zakresie tematycznym. Dzieci będą miały możliwość eksperymentowania, badania oraz doświadczania, a co za tym idzie poznawania tajemnic otaczającego świata w sposób samodzielnych działań i doświadczeń. Bardzo ciekawym rozwiązaniem w pracy z dziećmi będzie zastosowanie metody projektu – do każdego bloku tematycznego powstanie jeden projekt. Aby uatrakcyjnić wszystkie te działania będą wykorzystywane atrakcyjne, nowoczesne środki dydaktyczne, zróżnicowane techniki i materiały (w tym m.in. tablice multimedialne, wizualizery, tablety i noteboki, mikroskopy, lupy, zestawy badawcze).

 

Nowatorstwo innowacji polega na wyjściu poza utarte schematy działalności przedszkola:

  • realizacja zaplanowanych działań w obrębie założonego w przedszkolu "Klubu Zdrowego Przedszkolaka" - cykliczne spotkania w czasie wykraczającym ponad podstawę programową, odbywające sie raz w tygodniu,
  • organizowanie zajęć w formie warsztatów, wycieczek, zabaw w plenerze, konkursów itp. (w tym również z udziałem rodziców i zaproszonych gości - specjalistów w omawianym zakresie tematycznym),
  • dostarczanie dzieciom możliwości eksperymentowania, badania oraz doświadczania, a co za tym idzie poznawania tajemnic otaczającego świata w sposób samodzielnych działań i doświadczeń,
  • praca z zastosowaniem metody projektu - jeden projekt na każdy blok tematyczny,
  • wykorzystanie atrakcyjnych, nowoczesnych środków dydaktycznych, zróżnicowanych technik, narzędzi i materiałów (w tym m. in. tablice multimedialne, wizualizery, tablety i notebooki, mikroskopy, lupy, zestawy badawcze, itp.)

 

Innowacja „KLUB ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA – ZDROWIE W NASZYCH RĘKACH” wzbogaca ofertę edukacyjną przedszkola, zapewnia wszechstronny rozwój dzieci oraz uatrakcyjnia zajęcia organizowane w ramach podstawy programowej i wykraczające poza nią, dążąc do ukształtowania modelu aktywnego przedszkolaka, który:

  • rozumie potrzebę dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo oraz o bezpieczne, sprzyjające zdrowiu otoczenie,
  • posiada wzbogacony zasób wiedzy z zakresu zdrowia i ekologii,
  • wie co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka, zna zasady bezpieczeństwa, przestrzega ich,
  • rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu,
  • przestrzega zasady obowiązujące w zabawach i grach ruchowych,
  • jest sprawne ruchowo,
  • zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony,
  • dostrzega zależność pomiędzy przyczyną, a skutkiem,
  • jest wrażliwe na problemy innych ludzi, akceptuje potrzeby dzieci o zróżnicowanych potrzebach fizycznych i intelektualnych,
  • umiejętnie pokonuje trudności, radzi sobie z porażkami i sukcesem, potrafi uzasadniać swoje postępowanie i nazywać swoje emocje,
  • wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić,
  • orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu,
  • zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i wie jak ich unikać,
  • wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości),
  • próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu, wie gdzie i czym można się bezpiecznie bawić oraz gdzie i czym nie wolno się bawić.

 

Zdjęcie - innowacja Klub zdrowego przedszkolaka - dzieci

Wygenerowano w sekund: 0.04 1,277,517 unikalne wizyty