INNOWACJA PEDAGOGICZNA „KLUB ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA – ZDROWIE W NASZYCH RĘKACH”
Innowacja ściśle wiąże się z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz obowiązującym w przedszkolu programem „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej” wydawnictwa MAC Edukacja. Powstała ona w oparciu o zdiagnozowane potrzeby dzieci 5 - 6 letnich z grupy ,,Nutki” oraz wnioski wynikające z pracy przedszkola, wskazujące na potrzebę wykształcenia i utrwalenia odpowiednich nawyków i zachowań prozdrowotnych wychowanków, zakładając rozszerzenie ich wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji zdrowotnej.
Zgodnie z zaleceniami podstawy programowej, ze względu na dobro dzieci należy zadbać o kształtowanie ich świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu współpracując w tym zakresie z rodzicami. Słaba świadomość dzieci w zakresie zdrowego trybu życia, a więc właściwego odżywiania się, dbania o higienę i bezpieczeństwo, odpowiedniego spędzania czasu z zapewnieniem aktywności ruchowej, w tym również korzystania z pobytu na świeżym powietrzu oraz kształtowania postaw proekologicznych, wskazuje na potrzebę rozszerzenia działań przedszkola w omawianym zakresie.
Głównym założeniem innowacji jest więc ukształtowanie postawy aktywnego, świadomego i odpowiedzialnego przedszkolaka, który rozumie potrzebę dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo, wie co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka, rozumie znaczenie ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, zna zasady zdrowego odżywiania się, posiada szeroki zasób wiedzy z zakresu ekologii i rozumie konieczność ochrony przyrody, a także potrafi samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu.
Jedynie odpowiednio przemyślane i właściwe zaplanowane systematyczne działania, realizowane w sposób nowatorski i atrakcyjny dla dzieci, dają szansę osiągnięcia założonych celów w omawianym zakresie. Autorka innowacji planuje więc wprowadzenie rozszerzonych treści do zajęć wychowania przedszkolnego z zakresu edukacji zdrowotnej i ruchowej, poznawczej, przyrodniczej i społecznej oraz założenie ,,Klubu Zdrowego Przedszkolaka” w ramach swojej grupy dzieci 5-6 letnich, którego spotkania odbywać się będą cykliczne raz w tygodniu. Zajęcia organizowane będą wg bloków tematycznych: zdrowie, higiena, aktywność ruchowa i zachowania proekologiczne, w formie warsztatów, wycieczek, zabaw w plenerze, konkursów itp., do których zamierza angażować także rodziców i zaproszonych gości – specjalistów w omawianym zakresie tematycznym. Dzieci będą miały możliwość eksperymentowania, badania oraz doświadczania, a co za tym idzie poznawania tajemnic otaczającego świata w sposób samodzielnych działań i doświadczeń. Bardzo ciekawym rozwiązaniem w pracy z dziećmi będzie zastosowanie metody projektu – do każdego bloku tematycznego powstanie jeden projekt. Aby uatrakcyjnić wszystkie te działania będą wykorzystywane atrakcyjne, nowoczesne środki dydaktyczne, zróżnicowane techniki i materiały (w tym m.in. tablice multimedialne, wizualizery, tablety i noteboki, mikroskopy, lupy, zestawy badawcze).
Nowatorstwo innowacji polega na wyjściu poza utarte schematy działalności przedszkola:
- realizacja zaplanowanych działań w obrębie założonego w przedszkolu "Klubu Zdrowego Przedszkolaka" - cykliczne spotkania w czasie wykraczającym ponad podstawę programową, odbywające sie raz w tygodniu,
- organizowanie zajęć w formie warsztatów, wycieczek, zabaw w plenerze, konkursów itp. (w tym również z udziałem rodziców i zaproszonych gości - specjalistów w omawianym zakresie tematycznym),
- dostarczanie dzieciom możliwości eksperymentowania, badania oraz doświadczania, a co za tym idzie poznawania tajemnic otaczającego świata w sposób samodzielnych działań i doświadczeń,
- praca z zastosowaniem metody projektu - jeden projekt na każdy blok tematyczny,
- wykorzystanie atrakcyjnych, nowoczesnych środków dydaktycznych, zróżnicowanych technik, narzędzi i materiałów (w tym m. in. tablice multimedialne, wizualizery, tablety i notebooki, mikroskopy, lupy, zestawy badawcze, itp.)
Innowacja „KLUB ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA – ZDROWIE W NASZYCH RĘKACH” wzbogaca ofertę edukacyjną przedszkola, zapewnia wszechstronny rozwój dzieci oraz uatrakcyjnia zajęcia organizowane w ramach podstawy programowej i wykraczające poza nią, dążąc do ukształtowania modelu aktywnego przedszkolaka, który:
- rozumie potrzebę dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo oraz o bezpieczne, sprzyjające zdrowiu otoczenie,
- posiada wzbogacony zasób wiedzy z zakresu zdrowia i ekologii,
- wie co może zagrażać zdrowiu i życiu człowieka, zna zasady bezpieczeństwa, przestrzega ich,
- rozumie potrzebę ruchu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu,
- przestrzega zasady obowiązujące w zabawach i grach ruchowych,
- jest sprawne ruchowo,
- zna główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego, rozumie konieczność jego ochrony,
- dostrzega zależność pomiędzy przyczyną, a skutkiem,
- jest wrażliwe na problemy innych ludzi, akceptuje potrzeby dzieci o zróżnicowanych potrzebach fizycznych i intelektualnych,
- umiejętnie pokonuje trudności, radzi sobie z porażkami i sukcesem, potrafi uzasadniać swoje postępowanie i nazywać swoje emocje,
- wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić,
- orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu,
- zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i wie jak ich unikać,
- wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości),
- próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu, wie gdzie i czym można się bezpiecznie bawić oraz gdzie i czym nie wolno się bawić.
|