INNOWACJA PEDAGOGICZNA „Przyroda w czterech porach roku"
Innowacja „Przyroda w czterech porach roku” opracowana została w oparciu o nową podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz realizowany w przedszkolu program edukacji przedszkolnej ,,Nasze przedszkole” - wydawnictwa Mac Edukacja.
Treści innowacji dotyczą poznawania przyrody w czterech porach roku i określania zjawisk i zmian zachodzących w środowisku na przełomie różnych pór roku, z uwzględnieniem wzbogacenia wiadomości z zakresu ekologii i kształtowania postaw proekologicznych. Wprowadzenie rozszerzonych treści i rozbudowanej, a zarazem przystępnej dla dzieci terminologii związanej z przyrodą i ekologią do zajęć i zabaw z zakresu edukacji przyrodniczej pozwoli osiągnąć założone przez autorkę cele ogólne i szczegółowe, w tym w szczególności ukształtowanie w dzieciach świadomego stosunku do środowiska przyrodniczego poprzez poznawanie i rozumienie wzajemnych związków między człowiekiem, a otaczającym go światem. Zaplanowane działania dają dzieciom szansę na poznawanie matki - natury i nieograniczonych jej możliwości w sposób atrakcyjny i nowatorski, poprzez organizowanie zajęć zarówno w przedszkolu jak i w terenie, między innymi w formie warsztatów, wycieczek, zabaw w plenerze i konkursów, w tym również z udziałem rodziców i zaproszonych gości - specjalistów w omawianym zakresie tematycznym. Istotnym założeniem innowacyjnych działań jest wyjście poza utarte schematy działalności przedszkola, dostarczanie dzieciom możliwości eksperymentowania, badania oraz doświadczania, a co za tym idzie poznawania tajemnic otaczającego świata w sposób samodzielnych działań i doświadczeń z wykorzystaniem atrakcyjnych, nowoczesnych środków dydaktycznych, zróżnicowanych technik, narzędzi i materiałów (w tym m. in. tablic multimedialnych, wizualizerów, tabletów i notebooków, mikroskopu, lupy, zestawów badawczych, itp.). W ramach innowacji planowana jest także praca z zastosowaniem metody projektu - jeden projekt na każdy blok tematyczny.
Nowatorstwo innowacji polega na wyjściu poza utarte schematy działalności przedszkola:
- wprowadzenie rozszerzonych treści i rozbudowanej, a zarazem przystępnej dla dzieci terminologii związanej z przyrodą i ekologią do zajęć i zabaw z zakresu edukacji przyrodniczej realizowanej w ramach podstawy programowej i przyjętego w przedszkolu programu edukacji przedszkolnej, w tym również w czasie wykraczającym ponad podstawę programową,
- organizowanie zajęć w terenie w formie wycieczek, zabaw plenerowych, obserwacji przyrodniczych, akcji itp. (w tym również z udziałem rodziców i zaproszonych gości - specjalistów w omawianym zakresie tematycznym),
- dostarczanie dzieciom możliwości eksperymentowania, badania oraz doświadczania, a co za tym idzie poznawania tajemnic otaczającego świata w sposób samodzielnych działań i doświadczeń,
- wykorzystanie atrakcyjnych, nowoczesnych środków dydaktycznych, zróżnicowanych technik, narzędzi i materiałów (w tym m. in. tablice multimedialne, wizualizery, tablety i notebooki, mikroskopy, lupy, zestawy badawcze, itp.)
Innowacja zmierza do ukształtowania modelu aktywnego przedszkolaka, który:
- posiada wzbogacony zasób wiedzy o świeci przyrody,
- rozumienie potrzebę dbania o najbliższe środowisko,
- zna różne metody badania i obserwacji ekosystemów,
- jest zainteresowany zdobywaniem nowej wiedzy i umiejętności drogą samodzielnych obserwacji, działań i doświadczeń,
- potrafi samodzielnie formułować wnioski na podstawie własnych obserwacji, badań i doświadczeń,
- potrafi współdziałać z rówieśnikami podczas różnorodnych działań,
- posiada cechy twórczego i kreatywnego myślenia,
- jest wrażliwy na szkody wyrządzone środowisku poprzez nieprzemyślaną działalność człowieka,
- wie dlaczego należy segregować śmieci, oszczędzać wodę i energię elektryczną,
- umie współdziałać podczas wycieczek , obserwacji, różnorodnych prac na rzecz najbliższego środowiska.
- zna ciekawe miejsca związane z treściami ekologicznymi w swoim mieście,
|