INNOWACJA PEDAGOGICZNA „SMA czyli …Stowarzyszenie Małych Artystów”
Innowacja „SMA czyli …Stowarzyszenie Małych Artystów” w zakresie edukacji plastycznej jest ciekawym i atrakcyjnym sposobem rozbudzenia w dzieciach ekspresji twórczej, śmiałości w podejmowaniu nowych, ciekawych wyzwań artystycznych oraz wyzwalania wrażliwości na piękno otaczającej rzeczywistości. Innowacja powstała w oparciu o zdiagnozowane potrzeby i zainteresowania dzieci, oczekiwania rodziców i wnioski wynikające z pracy przedszkola. Została opracowana w zgodzie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego i przyjętego do realizacji w przedszkolu programu edukacji przedszkolnej „Nasze przedszkole” wydawnictwa Mac Edukacja.
Zaplanowane w ramach innowacji działania, ukierunkowane na pobudzanie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez samodzielne doświadczanie i eksperymentowanie, oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną, zachęcające do rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości plastycznej, to okazja zarówno do wspaniałej zabawy jak i nauki. To również wzbogacenie oferty edukacyjnej placówki - uatrakcyjnienie pobytu dzieci w przedszkolu w czasie wykraczającym ponad realizację podstawy programowej oraz okazja do zacieśnienia współpracy z rodzicami między innymi dzięki rodzinnym spotkaniom popołudniowym organizowanym w obrębie grupy.
Proponowana innowacja zakłada kształtowanie u dzieci postawy twórczej poprzez wykorzystanie atrakcyjnych środków dydaktycznych, zróżnicowanych niekonwencjonalnych technik plastycznych, narzędzi i materiałów. Odejście od utartych schematów poprzez tworzenie odpowiednich, oryginalnych warunków do podejmowania działalności "artystycznej", organizowanie zajęć w formie warsztatów plastycznych (w tym również z udziałem rodziców, artystów ludowych, malarzy, rzeźbiarzy itp.) oraz organizowanie zajęć w terenie, w bezpośrednim kontakcie ze sztuką, przyrodą, muzyką jako inspiracją do twórczego działania, to gwarancja atrakcyjnej, nowatorskiej i skutecznej pracy z dzieckiem. Innowacja wzbogaca ofertę edukacyjną przedszkola oraz zapewnia rozwój dzieci, rozbudzając drzemiący w nich potencjał twórczy. Realizacja założeń innowacji zaszczepia w dzieciach zamiłowanie do sztuki, wyrabia poczucie ładu, porządku i estetyki, rozbudza zaciekawienie i wrażliwość. Właściwe przygotowanie nauczycielek (realizatorek innowacji), ich osobiste zainteresowania i uzdolnienia plastyczne, dające gwarancję działania z pasją w roli przewodnika i współtowarzysza poszukiwań po świecie sztuki pozwoli ukształtować model przedszkolaka, który:
- jest aktywny i chętnie podejmuje działania twórcze,
- potrafi wypowiadać się w różnych technikach plastycznych wykorzystując w pracy różnorodne materiały i narzędzia,
- posiada wzbogacony zasób wiedzy z zakresu sztuki plastycznej,
- dostrzega piękno otaczającego świata, wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą, a także wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz obrzędami ludowymi swojego regionu,
- zna swoje możliwości twórcze, jest samodzielny i wytrwały, pomysłowy, pełny inicjatywy i inwencji,
- umiejętnie planuje pracę, potrafi współdziałać z rówieśnikami podczas różnorodnych działań,
- tworzy prace plastyczne inspirowane literaturą, muzyką oraz własnymi przeżyciami i wyobraźnią,
- doznaje radości tworzenia, docenia i szanuje prace innych,
- posiada cechy twórczego i kreatywnego myślenia i działania.
Nowatorstwo innowacji polega na wyjściu poza utarte schematy działalności przedszkola::
- tworzenie odpowiednich, oryginalnych warunków do podejmowania działalności "artystycznej",
- organizowanie zajęć w formie warsztatów plastycznych (w tym również z udziałem rodziców, artystów ludowych, malarzy, rzeźbiarzy itp.)
- organizowanie zajęć w terenie, w bezpośrednim kontakcie ze sztuką, przyrodą, muzyką jako inspiracją do twórczego działania,
- dostarczanie dzieciom możliwości eksperymentowania, badania oraz doświadczania, a co za tym idzie poznawania tajemnic otaczającego świata w sposób samodzielnych działań i doświadczeń,
- kształtowanie u dzieci postawy twórczej poprzez wykorzystanie atrakcyjnych środków dydaktycznych, zróżnicowanych niekonwencjonalnych technik plastycznych, narzędzi i materiałów.
|